Bijeenkomst 24 oktober 20.00 uur Leidsekade 117

De UBS houdt een bijeenkomst om met sympathisanten te overleggen over 3 thema’s die het verdienen actueel te zijn.

Tegelijk en op dezelfde locatie vindt een bijeenkomst plaats van de Utrechtse Stichting tegen Geluidsoverlast  (UStG).

Voor zowel de UBS als de UStG is de nieuwe regelgeving voor evenementen van belang. Die evenementen vinden vooral plaats in en ten koste van parken en ten koste van het leefklimaat (oorverdovende herrie). Met dat onderwerp beginnen we dus.

Andere agendapunten zijn de ontoereikende kapverordening, de stikstofemissie en wat verder ter tafel komt.

Over de kapverordening. Die schrijft voor dat te kappen één of één moeten worden gecompenseerd door een nieuwe boom. Dat betekent dat een boom met een diameter van 100 cm mag worden gecompenseerd door een sprietje met een diameter van 6 cm. Het gevolg is dat de leeftijd van de bomen in Utrecht voortdurend  omlaag gaat en daarmee dus ook de CO2-opname en de schaduw afneemt. Overigens, de gemeente gaat ook akkoord met het vervangen van een grote volwassen boom door wat klimop en op illegaal kappen staat geen sanctie.

Over de emissie van stikstofoxiden. Volgens de regelgeving moet die beperkt worden met het oog op Nature 2000 gebieden. In Utrechts geval de Vechtplassen. Dat betekent dat bij bouwprojecten de uitstoot van stikstofoxiden (met name machines en verkeer) door ontwikkelaars omlaag wordt gerekend en dat de berekening die de ontwikkelaar bij de bouwaanvraag overlegt door de gemeente voor zoete koek wordt geslikt. Het beperken van stikstofoxiden is o.m. mogelijk door diesel aandrijving te vervangen door elektrisch aangedreven materieel.

De vraag die ons vooral bezighoudt is: wat kunnen we doen om er voor te zorgen dat de politiek niet volstaat met vrome verhalen, maar er daadwerkelijk voor zorgt dat bomen en groen niet altijd en overal de sluitpost zijn. Overigens, waar blijven die 60.000 bomen die er bij zouden komen?