Evenementen in Park Transwijk zijn op grond van het bestemmingsplan niet toegestaan. Als de gemeente niettemin een evenement wil laten plaatsvinden, kan er omgevingsvergunning worden verleend (om af te wijken).
Volgens het nieuwe evenementenbeleid gaat het zo:
– vóórdat een evenement exploitant een aanvraag voor zo’n afwijkbesluit kan indienen, moet hij het evenement eerst aanmelden voor de reserveringskalender.
– in november wordt de reserveringskalender vastgesteld. Het besluit tot vaststelling van de kalender werd op 25 november op ‘officiële bekendmakingen’ gezet.
– een evenement moet in Utrecht aangemeld worden 12 weken voor de geplande datum.
– TheZoo (Sneeuwbal) heeft meteen na het vaststellen van de
reserveringskalender de aanvraag gedaan voor 25 januari 2025.
– dat de aanvraag voor Sneeuwbal niet 12 weken voor de geplande datum is ingediend (maar nog geen 9 weken) komt dus omdat de gemeente het zo geregeld heeft dat dat pas kon ná 25 november.
-het gevolg van de late aanvraag is een vergunning die heel kort voor het evenement verleend wordt. Zo kort dat het onmogelijk wordt gemaakt om tijdig bezwaar te maken.
– voor het behandelen van een bezwaar trekt de gemeente 18 weken uit, gerekend vanaf het bekendmaken van het bezwaar. Dat bezwaar wordt dus behandeld lang nádat het evenement heeft plaatsgevonden.
-de bezwaarmaker heeft echter de mogelijkheid bij de rechtbank een voorlopige voorziening te vragen. Als de rechter dat doet wordt de vergunning geschorst tot het bezwaar is behandeld.
– de Bomenstichting heeft samen met de Stichting tegen Geluidsoverlast en de Stichting Vrienden van Park Transwijk bezwaar gemaakt én een verzoek voorlopige voorziening gevraagd bij de rechtbank.
– de behandeling van het verzoek voorlopige voorziening vindt 22 januari plaats. Alles is dan al opgebouwd, want de geplande datum is een paar dagen later.
– schorsing van de vergunning betekent dat het evenement niet doorgaat: 13.000 teleurgestelde bezoekers en een exploitant die heel veel kosten voor niets heeft gemaakt.
– de exploitant zal op de zitting aanvoeren dat hij grote schade lijdt als de rechter beslist dat het evenement de 25e niet doorgaat.
– komt de rechter tot de vaststelling dat de bezwaren de gemeente waarschijnlijk zullen dwingen het in het besluit op bezwaar te herzien, dan kan hij het besluit schorsen.
– om een besluit dat waarschijnlijk zal worden herroepen in het besluit op bezwaar, te schorsen zal de rechter een afweging maken en daarbij mee laten wegen hoe groot de schade zal zijn voor de exploitant.
– de rechter kan dus beslissen dat de schade voor de exploitant wel érg groot is en van schorsen afzien. Dan is dat het ultieme bewijs dat bezwaar maken geen zin heeft als de vergunning zo laat wordt verleend en het bewijs dat de burger bij zo’n late vergunning in feite geen rechtsmiddelen heeft.
Zo gaat dat dus in Utrecht. Van de jaarlijks terugkerende evenementen is al jaren bekend wanneer zij plaatsvinden. Die reserveringskalender voor 2025 zou dus voor terugkerende evenementen al begin 2024 bekend gemaakt kunnen worden en de aanvraag om af te wijken van het bestemmingsplan zou dus al een jaar eerder gedaan kunnen worden.
Waarom gebeurt dat in Utrecht dan niet? Het antwoord is dat omwonenden zoveel mogelijk buitenspel moeten worden gezet.
Dat is wat de gemeente Utrecht met ‘participatie’ bedoelt.
–